zondag 26 april 2009

Aardappels groeien goed

Aardappels groeien goed Ten minste... bovengronds in ieder gevalIn een moestuin horen aardappels. Dus dat probeer ik dit jaar ook eens. Bij de Boerenbond vond ik pootaardappels van het vroege ras Frieslander. Nadeel was dat ik meteen een enorme zak moest kopen, terwijl ik maar plaats heb voor 9 stuks... Maar goed, dat mag de pret niet drukken. Ik heb uiteindelijk nog een flink aantal poters kunnen weggeven aan andere vrienden met een plekje in de tuin...

Het voorkiemen ging prima. Kwam wel tot de ontdekking dat het voorkiemen in het donker veel sneller ging dan in het licht, dus ik heb bij wijze van test drie poters gepoot die in het donker voorgekiemd waren.

Inmiddels zijn we een aantal weken verder en staan de planten flink boven de grond. Het weer werkte ook erg goed mee natuurlijk. Nu hopen dat er geen nachtvorst meer komt...
Op dit moment is er trouwens geen verschil te zien tussen de in het donker voorgekiemde poters en de andere, dus ik ga er van uit dat het niks uitmaakt.

Wordt vervolgd na de oogst!

3 opmerkingen:

  1. Ze staan er idd goed op je Frieslanders!! Ik heb ze bij de dier/zaadhandel gekocht.Je kon ze per ons kopen.

    Heb jij ze ook aangeaard(heuveltjes) ??

    Ik heb dat meteen na het poten al gedaan!!

    groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn aangeaard toen ze 10 cm boven de grond uitkwamen, vlak vóór deze foto :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi hoi,

    Ja leuk hè? Groente kan ook erg fotogeniek zijn!
    Fotografie is tevens een (momenteel ondergeschoven) hobby van mij!

    De erwtjes zijn inderdaad nog niet groot, hopelijk komt het nog (?). Ik heb afgelopen weekend ook capucijners gezaaid. Voor het eerst, ben benieuwd wat dat gaat worden.

    Ik houd je natuurlijk op de hoogte met mijn rabarber plant/bloem. Zal eens een close up daarvan proberen te maken. De bloem is echt een kunstwerkje!

    Groetjes
    Lisette

    Ps. Ik verbaasde mij dat ik je site niet gelinkt hebt. Ziet er hier geweldig uit! Vind je het goed?

    BeantwoordenVerwijderen