zondag 5 juli 2009

Uien geoogst

Uien geoogst Op 19 juli 2008 heb ik ui gezaaid. Van het hele rijtje dat in mijn moestuin stond, hebben slechts 4 plantjes de strenge winter overleeft. Van mijn knoflook teentjes heeft slecht één het voorjaar gehaald.

Nu, bijna een jaar later, heb ik de ui kunnen oogsten. 3 redelijke bollen. Ze zullen vast heerlijk zijn, maar het was wel de laatste keer dat ik ui zaai... Een jaar moeten wachten, veel verlies en een magere opbrengst, terwijl je in de winkel een heel netje supermooie uien koopt voor 80 cent...

Nee dit jaar heb ik het gegooid op de bosuitjes. Die zijn veel sneller en bovendien veel duurder in de winkel. Op 28 maart gezaaid, exact 2 maanden later de eerste al geoogst.

3 opmerkingen:

  1. Wat de prijs betreft, heb je helemaal gelijk: lente-uitjes of bos-uitjes zijn best duur in de winkel en ze zijn gemakkelijk te telen.

    De zaai-uien van jou hebben een hele speciale behandeling gehad, hoor! Stond dat op het zaai-zakje? Die van mij zaai ik in maart en in augustus-september worden ze geoogst. Ik zaai ze altijd op 5cm, zodat ik de tussenliggende jonge uienplantjes als lente-uitjes in juni-juli oogst. En de geoogste uien zijn redelijk lang houdbaar.

    En heerlijk hè, die Tiny Tims. Ze doen het hier ook geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik koop altijd plantuitjes en die doen het altijd. Heel lang geleden, heb ik ook wel eens uien gezaaid, maar dat vond ik ook geen succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het nog eens opgezocht... Ikw as vorig jaar te laat en heb pas laat gezaaid om pas dit jaar te oogsten. Dat noemen ze winter-uien. Voordeel is wel dat je het als nateelt kunt doen, je hebt dan in de winter nog wat in je tuin staan en kunt al vroeg oogsten.

    BeantwoordenVerwijderen