dinsdag 13 april 2010

Bloem in de rabarber?

Bloem in de rabarber? Vandaag heb ik voor het eerst rabarber geoogst. En tijdens het oogsten viel me op dat de 'vuistdikke' knop hoger stond dan een paar dagen geleden. Dit is niet typisch voor de manier waarop de bladeren normaal uitkomen... Toen viel bij mij het kwartje... Er komt een bloem in mijn rabarber!

Het schijnt een mooie bloem te zijn, maar ik heb liever meer oogst dan een bloem van een meter hoog... Wat moet ik nu doen? Zo snel mogelijk die bloem eruit knippen? Of breken zoals met de bladeren? Of misschien wel wachten tot de bloem iets hoger staat?

6 opmerkingen:

  1. Bij mijn schoonmoeder is er elk jaar het zelfde "probleem" en wij halen er soms de zaden uit ...... dus ...... en er blijven genoeg stelen over voor ons.
    Maar het is natuurlijk wel zo dat er nu energie in de bloem gaat zitten en niet in de stelen.
    Of je kan de bloem altijd nog in een vaas in huis zetten ...... ook leuk.
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het opgezocht in "Jouw Moestuin van Clare Foster". De bloem kan de plant verzwakken. Het gebeurt niet altijd.
    De bloem is erg decoratief. Dus de vaas is altijd nog een optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal de bloem er uit halen. Dat is beter voor de bladeren / stengels. Anders gaat alle voedsel na de bloem...

    Als je rabarber zoekt op mijn blog kun je bloem zien. Hij is wel mooi en blijft heel lang staan. Ik had meerdere planten dus kon er wel eentje bekijken. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er zitten er zelfs twee in! Maar ik ga ze er toch uithalen! Jammer dat ze niet pas na juli gaan bloeien... dan kun je toch niet meer oogsten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou de bloemen er maar uithalen als ik jou was. Dat gaat ten koste van je rabarber!

    Of je moet er toch teveel hebben??? Dan kun je hem gerust laten staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wie weet een recept met die bloemknop, die zit immers vol proteinen, mineralen en vitaminen..

    BeantwoordenVerwijderen