donderdag 10 maart 2011

Tomaten zaaien

Tomaten zaaien vlnr: Beefsteak, Sweet 100 F1, Mortgage Lifter, Tiny Tim, onbekende soort cherrytomaatHet is weer maart en dus tijd om tomaten te zaaien. Mijn zaaibakje met zaai- en stekgrond zit dus weer vol met verschillende soorten tomatenzaden. V.l.n.r. Beefsteak, Sweet 100 F1, Mortgage Lifter, Tiny Tim en als laatste een onbekende soort cherrytomaten. Geen nieuwe soorten dit jaar dus.

Het juiste tijdstip om tomaten te zaaien is 8 tot 10 weken voordat ze de vollegrond in kunnen. Het is nu precies 8 weken voor de ijsheiligen, dus dat komt goed. Bovendien heb ik dit jaar een kas, waar ik de meeste tomaten zal gaan zetten. Die kunnen nog iets eerder erin waarschijnlijk. Hoeven ze ook niet zo lang in de woonkamer voor het raam te blijven.

Als alles goed gaat, komen de zaden binnen een week op. De plastic kap gaat er dan meteen af om stevige plantjes te krijgen. Een paar weken later mogen ze verspeend worden. Dit is als de eerste echte blaadjes eraan zitten.

Blijft toch een klein wondertje dat die piepkleine zaadjes uitgroeien tot flinke tomatenplanten met enkele kilo's tomaten eraan...

5 opmerkingen:

  1. Ik heb ook de tomaten gezaaid, heerlijk dat we daarmee aan de slag kunnen! Ik heb wel een stuk of 12 soorten, maar 2 willen niet opkomen,zelfs niet na de 2e poging, dus het zullen dit jaar 10 soorten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je werk is aanstekelijk ik heb vandaag ook de tomaten gezaaid en nog wat paptika's

    groetjes Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga vandaag zaaien, Heb de tuin klaar.
    Heb er zin in. T is mijn eerste jaar om echt een groentetuintje aan te leggen.
    Heb tot nu toe alleen potten gehad met aardbei tomaat en komkommer.
    Dus ben erg benieuwd of het gaat lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb al gekochte tomatenzaadjes gezaaid, maar vroeg me af hoe je het zaad van verse tomaten kunt gebruiken. Moet je die spoelen? Drogen?
    Vorige week namelijk echt hele lekkere tomaten gekregen, die wil ik echt wel in mijn moestuintje!
    Maar ben dus nog een echte leek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Nans: Ik hoop dat je weet welk ras het dan was, komt de zaden uit tomaten uit de supermarkt kun je niet zomaar zaaien. Er is dan grote kans dat de tomaten die daar vanaf komen heel anders eruit zien en smaken.
    Voor een handleiding zelf tomaten zaden oogsten, kijk op http://www.vergetengroenten.be/index/artikel/173

    BeantwoordenVerwijderen